tiistai 17. kesäkuuta 2014

Vätternrundan

Edellisen pyöräilykauden lähestyessä loppuaan alkoi haaveissani siintää maailman suurimpiin pyöräilytapahtumiin kuuluva Vätternrundan. Viime syksynä varsinaissuomalaisissa maisemissa ajettu Route 300 valoi uskoa siihen, että pystyisin kiertämään myös Vättern-järven polkupyörällä. Lisäkannustimena toimi myös se, että läpäistyäni tuon pyöräilytapahtumien klassikon saisin oikeuden Skandinavialoppet diplomiin, koska tämä olisi se vaadittu kolmas suoritukseni kyseisessä pyöräilytapahtumien sarjassa.

Marraskuun alussa tehty ilmoittautuminen ja aikainen kevät kannustivat maantiepyörän selkään poikkeuksellisesti jo helmi-maaliskuun vaihteessa. Kilometrejä piti saada riittävästi alle ennen kesäkuun puoliväliä, jolloin Vätternrundan ajetaan. Lenkkien pituutta kasvatettiin määrätietoisesti pitkin kevättä ja harjoituskilometrejä kertyi lopulta n. 3500 km.

Vaiherikas matka tapahtumapaikalle Motalaan polkupyörän ja muiden matkatavaroiden kanssa taittui henkilöautolla, junalla, laivalla ja bussilla. Kuntoni puolesta olin valmis ajamaan tuon 300 km reitin. Eniten askarrutti se, miten keskelle yötä ajoittuva lähtö vaikuttaa suoritukseen, varsinkin kun majoitus paikallisen liikuntahallin lattialla ei ollut levon kannalta optimiratkaisu. Aikatavoitettani kyseleville totesin, että maaliin pääsy on päätavoitteeni ja tulen ajamaan noin kellon ympäri. Itsekseni laskeskelin, että jos pääsisin alle tuon 12 tunnin, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Sää Motalassa oli sinne saapuessani vaihteleva ja tuulinen. Sadekuurot loppuivat ennen lähtöaikaani, mutta voimakas pohjoistuuli jatkui läpi yön ja seuraavan päivän. Tuulen voimakkuutta kuvaa se, että reitin alussa ajoin tähän asti nopeimman 100 km aikani. Nautittuani aamupuuron reilun satasen jälkeen Jönköpingissä alkoi vastatuuleen puskeminen. Tänä vuonna päti harvinaisen hyvin vanha Vättern-kiertäjien viisaus ”tapahtuman lähtö on Motalassa, mutta varsinainen ajaminen alkaa Jönköpingistä”. 

Seuraavaksi pysähdyin 171 km kohdalla Hjon taukopaikalla, jossa oli reitin toinen ruokatarjoilu. Ajonopeuteni oli hiipunut vastatuulessa niin, että totesin 12 h alituksen jäävän tällä kertaa haaveeksi. Kevensin varustustani jättämällä valaisimet ja sadevarusteet tapahtuman järjestäjille, jotka hoitaisivat ne takaisin tapahtumapaikalle.

Matkan edetessä pariin tuntiin jääneet yöunet alkoivat kostautua. Kun sopivan vauhtisia kanssa-ajajiakaan ei tuntunut osuvan kohdalle, olin jo melko uupunut pysähtyessäni 225 km kohdalla Bovikenissä. Sain kuitenkin voimia luettuani siellä reittikarttaa, koska 35 km päästä Hammarsundetissa reitti kääntyisi takaisin etelään ja viimeiset 40 km tulisi olemaan myötätuulta. Laskeskelin, että jos pystyisin ajamaan reippaasti yhtä soittoa maaliin asti, minulla olisi vielä mahdollisuus 12 h alitukseen. Sääkin alkoi vihdoin tuntua kesäiseltä ja riisuin tuuliliivin sekä irtolahkeet ja –hihat ajopaidan taskuun.

Bovikenin jälkeen sopivan vauhtisia vetoporukoitakin alkoi taas löytyä. Psyykkisen nosteen ja kofeiinipitoisten energiageelien voimalla sain ajorytmistä uudelleen kiinni. Myötätuulen siivittämänä voimia tuntui kummasti riittävän reitin loppuosan nousuissakin, joten kirin aikatavoitettani kiinni kilometri toisensa jälkeen. 290 km kohdalla ajoin päivän nopeimman 5 km väliaikani. Maaliin saapuminen muutaman minuutin alle tavoittelemani 12 tunnin tuntui kerrassaan mahtavalta! Väsymyksestä ei ollut enää tietoakaan, vaan nautin tapahtuma-alueen tarjoiluista ja tunnelmasta täysin siemauksin.

Vielä jälkikäteenkin voin todeta, että Vätternrundan on kerrassaan hieno ja hyvin organisoitu urheilutapahtuma. Jo tapahtuman mittakaava on vaikuttava, kun osallistujia on liki 20 000 ja koko Motalan kylä ympäristöineen on yhtä suurta tapahtuma-aluetta. Osallistumisen edellyttämä logistiikka ja muut käytännön haasteet ovat täältä Sisä-Suomesta käsin kuitenkin sen verran hankalia, että tuskin Vätternistä minulle perinne tulee. Olkoon se siis hieno yksittäinen kokemus urheilutapahtumien kirjossa matkallani sohvaperunasta aktiivikuntoilijaksi.

Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Ensimmäistä kertaa yli 200 km pyörällä
Pyöräilykauden kovin ponnistus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti